7 redenen om een niche parfum te nemen

  • MAGAZINE
  • 7 redenen om een niche parfum te nemen

7 redenen om een niche parfum te nemen

Wij dragen parfum niet alleen voor ons plezier, maar ook om ons van anderen te onderscheiden en om uniek te zijn. We kunnen een bepaalde fles om vele redenen kiezen - voor het merk, de geur, de populariteit... Er is een overvloed aan geuren op de markt, van de commerciële en bekende geuren tot de unieke en minder gangbare geuren die vaak nicheparfums worden genoemd. De ene groep is voor de massamarkt en de andere voor mensen die iets bijzonders willen. Hoe weet je eigenlijk het verschil en wat er schuilgaat onder de mysterieuze naam van nicheparfum?

Ontdek de magie van nicheparfums

Niche-perfParfum fabrikanten leenden het woord niche uit het marketing lexicon. Het verwijst naar een specifieke sector of markt die zich richt op een kleine groep klanten. En zij die het onderwerp kennen.

Het concept van nicheparfums werd uitgevonden in het begin van de jaren 1980. Tegen die tijd was de parfumindustrie al bezig met reclame en marketing en was de parfumproductie in opmars. Wist u bijvoorbeeld dat een volle 30% van de prijs van een parfum de kosten van reclame zijn? En zo begonnen een paar onafhankelijke parfumeurs parfums met de hand te creëren, volgens traditionele methoden. Hierdoor konden zij zich ontworstelen aan alle reclamewoede en marketingbeperkingen van die tijd.

Nicheparfumeurs concentreerden zich op hun eigen olfactorische ervaring en creëerden parfums volgens hun eigen voorkeuren, zonder zich erom te bekommeren of iemand ze lekker vond of niet. En zo ontstonden enkele zeer gedurfde en hoogwaardige geuren met een indrukwekkende concentratie van dure, zeldzame en natuurlijke ingrediënten. Afgezien daarvan hebben ze ook prachtige flacons die bijna kunstwerken zijn en het hele unieke karakter van de geur versterken.

De creatie van nicheparfums stelt de makers in staat ten volle te profiteren van de vrijheid van keuze. Dit resulteert in een geur die vol is van emotie en olfactorische herinneringen. Het gecreëerde parfum draagt een emotioneel spoor en kan mensen terugvoeren in de tijd naar plaatsen waar ze van houden. Nicheparfums, kortom, zijn uniek en alleen bedoeld voor een specifieke groep klanten, niet de massameerderheid.

Verwacht ook een meerprijs voor nicheparfums. De duurdere prijs weerspiegelt niet alleen de speciale en kwaliteitsvolle ingrediënten, maar ook de creatieve tijd en aanpak van de parfumeur die het parfum heeft gecreëerd. Helaas begint zo'n verleidelijke markt zelfs de grote parfumhuizen te interesseren die hun eigen speciale nicheparfums creëren. Nicheparfums beginnen een beetje van hun exclusiviteit te verliezen en lijken steeds meer op parfums die voor de wereldmarkt zijn ontworpen. Echte nicheparfums worden op kleine schaal geproduceerd en gedistribueerd via een paar verkooppunten. Dit is ook een deel van hun bijzonderheid.

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een nicheparfum en een gewoon parfum?

Terwijl grote merken zwaar investeren in onderzoek om uit te vinden welke geurformules een breed publiek aanspreken, en nog meer geld in reclamecampagnes met bekende acteurs of modellen, zijn het bij nicheparfums de makers die in de schijnwerpers staan.

Om deze bijzondere parfums of hun scheppers voor te stellen, gebruiken de parfumhuizen een poëtische taal die meer de nadruk legt op de schepper dan op het merk. Vaak omschreven als een ambachtsman of alchemist, krijgt de parfumeur de vrije hand om zijn creativiteit ten volle te uiten. Hij mag zijn eigen geurverhaal vertellen en de sfeer van een geur creëren zonder zich zorgen te hoeven maken dat hij gedwongen wordt zijn recept te veranderen alleen om het grote publiek tevreden te stellen of om te voldoen aan de resultaten van marktstudies.

Daarom heeft elk nicheparfummerk zijn eigen verhaal, naam en speciale ingrediënten die de kenmerken van de geur belichamen en het verhaal onderstrepen. Niche parfums zijn atypisch, zeldzaam. Ze hebben hun eigen sterke identiteit die de klant probeert te bekoren. In een wereld waar de parfummarkt oververzadigd is, kun je ze nog steeds herkennen dankzij hun kwaliteitsingrediënten, originaliteit, intensiteit en langdurige geur, eigenschappen die iedereen die niet met de massa wil meegaan, zal waarderen.

Waarom een niche parfum kopen

Er zijn twee soorten speciale en luxe parfums: nicheparfums en luxe parfums. Deze laatste zijn afkomstig van bekende parfumhuizen, maar ze hebben een lange traditie. Prestige parfums zijn te vinden in uw plaatselijke parfumerie en omvatten Chanel, Dior en Gucci. Nicheparfums, daarentegen, zijn afkomstig van kleinere, vaak onbekende parfumerieën.

Jarenlang waren de klassieke geuren van beroemde parfumerieën de veilige keuze. Ze werden aanbevolen door beroemdheden, gedragen door de meeste van je vrienden, en gemakkelijk verkrijgbaar in elke winkel. Maar de tijden veranderen en de klanten zijn meer geïnteresseerd in de producten die zij kopen. Zij zijn zich meer bewust van waar zij hun geld aan uitgeven. Er is ook een trend in geuren naar natuurlijke ingrediënten en een zekere exclusiviteit die de drager een vleugje uniciteit geeft.

Hebben we je nog niet overtuigd? Hier zijn 7 redenen om jezelf te trakteren op een niche parfum

1. Gemaakt door echte experts

In tegenstelling tot bekende merken die naast parfum ook kleding, zonnebrillen, handtassen of juwelen maken, worden nicheparfums gecreëerd door gespecialiseerde parfumeurs die zich uitsluitend toeleggen op het creëren van geuren. Zij zijn dus echte experts en wijden zich tot het uiterste aan hun parfums.

2. Exclusiviteit

Niet alleen vanwege het hoge prijskaartje, maar ook vanwege de beperkte distributie wordt de massamarkt nog steeds niet volledig overspoeld door gespecialiseerde merken. Als u besluit een nicheparfum te nemen, onderscheidt u zich van het grote publiek dat genoegen neemt met een dozijn parfums van modehuizen. Ze ruiken misschien lekker, maar ze worden gedragen door de massa meerderheid. Vraag jezelf dus af of je lekker wilt ruiken, of lekker en gedenkwaardig wilt ruiken met een unieke geur.

3. Je draagt een verhaal met je mee

Nicheparfums hebben de neiging geïnspireerd te zijn door allerlei verhalen waardoor ze opvallen. Op maat gemaakte geuren die rechtstreeks op het lichaam van een specifieke klant worden samengesteld, zijn ook erg populair. Maar zelfs onder hen vindt u specialiteiten met het label "ready to wear" - u kunt ze meteen kopen en ze hoeven niet te worden gemengd. Elke geur is zorgvuldig ontworpen om u naar een specifieke plaats of tijd te brengen of u aan een bepaalde emotie te herinneren. Het uitgangspunt is dat de geur je eigen herinneringen aan vroeger terugbrengt, en wanneer je zin hebt om herinneringen op te halen, zal het parfum klaarstaan om je in een bepaalde stemming te brengen.

4. U zult genieten van de speciale ingrediënten

Niche parfumeurs geven veel geld uit aan kwaliteitsingrediënten die ze van over de hele wereld betrekken voor hun geuren. Modehuizen daarentegen geven vaak geld uit aan uitgebreide verpakkingen en advertenties in tijdschriften of op reclameborden. Hun geuren worden in enorme hoeveelheden geproduceerd in een poging de massa's zo snel mogelijk te bereiken. Ze zijn minder avontuurlijk in hun formulering en ingrediënten. Zij zoeken vaak niets anders dan standaardformuleringen en bekende ingrediënten. Bovendien kiezen zij vaak voor synthetische substituten in plaats van natuurlijke ingrediënten.

Nicheparfums worden gemaakt in kleine batches, op basis van de beschikbaarheid van zeldzame ingrediënten, wat onder meer aandacht voor detail mogelijk maakt. Zo aarzelen sommige niche-parfumproducenten niet om een jaar of twee op voorhand hele bloemenvelden op te kopen om een hoge kwaliteitsnorm te kunnen garanderen. Ze zijn niet bang om te experimenteren met ingrediënten en kiezen de echt speciale.

5. Ontdek nieuwe geuren

De meeste conventionele parfums die je in parfumerieën vindt, ken je al. Niet dat je precies weet hoe een van hen ruikt - natuurlijk, ze hebben ook hun eigen unieke karakter. Maar je kent de verschillende types al. Kortom, alle conventionele parfums lijken qua karakter sterk op elkaar. Maar het is anders met niche-parfum. De samenstelling van de geur is heel anders dan die van standaard parfums, dus je neus moet er eerst een beetje aan wennen. Zo kun je iets nieuws proberen dat je nog nooit hebt geroken. Na een tijdje, wil je niet meer weg van niche parfums.

6. Ondersteuning van nieuwe parfumhuizen en workshops

Door voor gespecialiseerde parfums te kiezen, steunt u als klant jonge en creatieve parfumhuizen. Je geeft ze de kans om nieuwe geuren te ontwikkelen. In tegenstelling tot de grote parfumbedrijven steken nicheparfumerieën geld en tijd in het product zelf, niet in reclame. Op deze manier proberen zij te concurreren met de grote huizen en zo meer waarde te creëren voor de klant. Niche parfum is een kunstwerk om van te genieten.

7. Veganistisch, natuurlijk, duurzaam

Afgezien van de bovengenoemde voordelen zijn er nog andere factoren die in de moderne wereld van vandaag steeds belangrijker worden. Niche-parfumhuizen zijn vaak jonge bedrijven die net hun merkidentiteit aan het vestigen zijn. En naarmate termen als duurzaam, veganistisch en wreedheidvrij meer en meer ingang vinden in de samenleving, reageren deze bedrijven daarop. Als gevolg daarvan creëren veel niche-parfumbedrijven veganistische producten die niet op dieren worden getest en waarvan de verpakking duurzaam en recycleerbaar is.

Tags

Aanbevolen artikelen

"Geef een meisje de juiste schoenen en ze kan de wereld veroveren!" Marilyn Monroe